En riktig Jul.. vem har rätten till den!!

Jag har fått ett mail av en av mina vänner som beskriver hur man kan lämna ett julpaket till en familj/pensionär/barn eller tonåring i ett av våra grannländer i öst. Jag brukar aldrig läsa dessa mail utan kastar dom för det mesta omgående i papperskorgen då det alltid är kedje brev.
I detta fall så läste jag och blev tvyngen att gå in på hoppetsstjärnas hemsida för att läsa mer.
Bestämde mig omgående och vi var överrens både jag och Leif om att vi skulle skänka en julklapp till någon/några som har det mycket MYCKET sämre än vi. Det dom ber om är en banankartong med mat som kan förgylla dessa familjers jul. Inget speciellt bara så att dom kan känna att dom kan unna sig ett litet andrum i ett annars kämpande liv. En vardag som aldrig har något slut då det inte finns några pengar till att kunna unna sig att köpe en födelsedagspresent till sina barn eller köpa något alls under jul. Att man med EN enda banankartong kan ge just julglädje.
Så jag och Leffen var iväg och handlade mjöl, socker, havregryn, lite godis och några hygienartiklar. Vi köpte två gosedjur och jag "stal en av dom små dockorna som T har men som hon inte leker med.
Vi köpt kritor och lite papper. Sen köpte vi fruktcoctail som det stod att dom uppskattade... några pepparkakor..
Men det är svårt att veta vad man ska stoppa ner.. tänk om dom inte tycker om det dom får... samtidigt kanske dom inte kan tänka på OM dom inte tycker om utan äter allt med god aptit.. Skulle vilja skicka så mycket mer men jag måste begränsa mig. Vi, jag och Thealie har idag packat ner allt i två olika kartonger, en till en familj och en till pensionärer. Tydligen så efterlyser dom paket till barn på instutitioner för dom får ingenting och då speciellt tonårspojkar. Ingen skänker en tanke på att det sitter tonåringar som är sargade och ensamma på "barnhem".
Familjen Pobleto
Här har dom knäppt kort på en av kartongerna som skickades i fjol.

Thealie hade lite svårt att förstå varför vi packade ner massa kritor och papper när HON ville måla med dom.. att det inte var hennes. OM hon vara visste HUR bra hon har det.. att hon kan välja att inte tycka om eller äta upp maten på tallriken..
ÅÅåå det gör sååå ont i mig när jag vet att det finns barn och vuxna och gamla som inte kan njuta av att få unna sig något att en mamma inte kan få ge sin dotter en julklapp som får henne att skina upp som en exploderande sol.. Att en pappa aldrig kan jobba och tjäna tillräckligt med pengar till att bjuda sin familj på en tillräckligt stor middag så att alla blir mätta. Bara det att vi har varmt inne och att det egentligen aldrig kan gå käpprätt åt helvete här i sverige. Inte som i andra länder där det verkligen svälter ihjäl små barn och att det finns gamla som inte får en enda krona som pension och som tvingas leva på sina barn.. Dom har säkerligen samma dåliga samvete och känner säkert samma sting i hjärtat av att måsta lägga stoltheten på hyllan för att inte förlora livhanken...

Vet att detta är en djuping i mina inlägg men kände bara att det var något som grep tag i mig på ett ovanligt sätt!

Ialla fall så ska jag och T åka ut till ett par som tar emot dessa kartonger och lämnar över dom till hoppets sjärna.
Jag hoppas verkligen att det kommer till någon som VERKLIGEN behöver det vi skickar!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0