Så gråter man IGEN...

Nu har jag suttit och gråtit till ER igen.. det är som en regel utan undantag...
Jag är kraftigt jätte känslig för serier med känslostormar som är av det vanliga livet stilen. Det fångar mig och väcker tankar.
Efter varje avsnitt så tackar jag Himlen för att jag har alla mina älskade änglar kvar här hos mig. Att jag får vara tillsammans med dem jag älskar och att jag vet att vi har det bra. Faktiskt, på sant!!!!
På något sätt får serien mig att tro att det som skildras på tvskärmen under den timmen är det närmaste en verklighet man kan komma! Dom som jobbar inom vården ser allt, tar hand om allt, hjälper alla och har oftast skit löner! Visst finns det läkare som bara skulle jobba bak i kullisserna då dom är för asociala för att passa in någon annan stans. Det finns läkare som förmodligen passat bättre på en pillrig industri monterings tjänst (eller ngt) men sökt sig till läkar yrket då det är sjyst status. Att man ser ner på sina patienter.. glömer och lyssna på dem, ignorerar eller nochalerar sina patienter för att dom inte faller inom ramen för vad som är "åldersmässigt" riktigt!
Har hänt mig när jag var yngre, har hänt när vi varit inne med Lillan (när hon fick andningstopp på väg upp till akuten) att läkaren bara skyndade igenom fakta och sa att allt var bara bra.. Hm.. utan vidare undersökning.
I mitt fall ledde det till ytterligare smärta och en annan läkare konstaterade nästa dag att det var en cysta på 8*8 cm i magen. I Thealies fall fick vi åka in en gång till och vid detta tillfälle var hon helt okontaktbar..41 grader och ögonvitorna rullade på henne! Pencilin i 10 dagar med någon ap äcklig smak som dom säger ska smaka gott...godis gott...hm..
Läskigt!
Men det som är mest otäkt var att sättet läkarna pratade till oss, fick oss att känna oss som hypokondriker och överbeskyddande. Dom som känner oss kan nog säga att vi inte är överbeskyddande..

Bla bla bla..

Ialla fall så har jag även ypperliga erfarenheter av BRA läkare och sköterskor och det är dom jag vill  "helgonförklara" .
Alla dom som ser sitt jobb som ett servic yrke, som tar patientens oro, funderingar och smärtor på allvar.

Det är så jag ser på ER.. en serie som tar fram dom "goda" läkarna och sköterskorna.. Visst en och annan sur britt finns ofta med också.. Men dom blir "goda" dom med till slut ;)

Oj så hel ylle det blev nu..
Men det är sant!!

Nu ska jag gå och tvätta bort zebraränderna på kinderna och tvättbjörns imitationen ovan ögonen!!

God natt hönshuset!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0