badkarl....

Vi har varit och tittat på badkarlar.. hehe eller badkarl alltså det man blöter ner sig i, som man blir ren av och som ger välbehag åt hela kroppen.. Hm.. vad menar jag egentligen ;) ? Allså det där i emalj som har propp och avloppsanslutning !!
Vi ska försöka komma överens med oss själva om vad det är vi ska prioritera att göra för våra små tillgångar!!
Ja om man frågar mig så visst kan vi väl lägga dem på ett bubbelkarl... hellre det än nya sängar för det känns oootrooooligt tråkigt att lägga ner massa tusen-lappar på!! Men om man ska välja så ska man kanske välja precis tvärt om för man spenderar ganska så många timmar av ens liv i just sänghalmen!!!
Men HUR kul är det att köpa ngt som man redan har och som ingen skulle få för sig att komma under fund med att det är nytt.. det är mycket trevligare att lägga ut några laxar på badrummet eller varför inte till köket som vi i framtiden drömmer om att ändra!! Vi kommer ju inte riktigt överrens med Älvsbyhus utbud när det gäller just köket! Dom har ap taskig smak när det kommer till tillvalen!

Nu ska jag spy lite galla över just ÄLVSBYHUS.
Vi valde husleverantör när vi såg planritningen. Vi tyckte att den var perfekt och det var inte mycket som vi ville ändra så det var ok. Vi var nöjda med allt tills den dagen då vi skrivit på köpekontraktet för efter den dagen upphörde som vi upplevde det den största delen av kontakten med säljaren och det som så fint stod i lockerbjudandet från husleverantören om att dom skötte allt var nog inte riktigt så fint. FÖr hur många gånger var det inte jag som fick sitta i telefon med kommun och lantmäteri för att få fram det som behövdes från dessa instanser, vi var tvungen att skicka in mer parten av alla papper och se till att allt fanns med och ja.. det kändes inte som den deal som vi slöt med den stora hus jätten...
När vi ville gå igenom alla ritiningar och frågor som vi hade inför val av tillbehör och andra saker så fanns det ETT  enda alternativ och det var ett telefon möte med vår säljare. Ja ni kan väl själva förstå att man inte riktigt är haj på allt detta med husbygge då man aldrig hållt i en ritining tidigare och nu skulle dessa frågetecken redasut via en telefon...hm..
Sen kommer vi till den dagen då vi skulle välja leverans sätt... vi hade då fått tips och råd av en som tidigare byggt Älvsbyhus och han och hans byggare så- VÄLJ KRAN för att lyfta av huset från lastbilarna och upp på grunden. Detta är mycket säkrare och eftersom ni ska bygga på vårkanten så finns risken att det är blött i marken och om ni har minsta lilla fukt i den nygjorda väg som ska leda bilarna upp till huset så kan det ställa till problem...
Hm..
Eftersom vi inte byggt tidigare och absolut inte hade någon koll på HUR eller VAD som man skulle tänka så tog vi fasta på dessa råd som faktiskt kom från folk som byggde färdigt Älvsbyhus på plats så kanske det inte skulle vara fel att ta detta i beaktande!!!
Men se nu ni så kom det en klar text från vår säljare som rakt ut "idiot" förklarade oss när vi begärde att lyften skulle ske per lyftkran.. det var helt onödigt enligt honom och det fanns till och med byggare som vägrade att arbeta om huset kom på plats med hjälp av dessa lyftkranar. Det var inget behov vi hade .. det där med kranen.. vi skulle klara oss utmärkt med de vanliga lastbilarna.
Vi stod och vägde länge men till slut så övertalade vår säljare oss och som lekman så lyssnar man ju på den som ska vara ens rådgivare!! Kära läsare OM ni ska bygga hus kom då ihåg att en säljare är en säljare och ingen som står på ER sida!!
Så när allt var klart och våra killar gjort klart vägen så kommer det 30 cm snö.. I APRIL!!!! och det blev till att skicka ut en massa extra lastbilar med bärlager som dom pumpade ut på uppfarten och sluteligen provade dom att köra på vägen och det var inget problem eller jo det var lite blött men killen som körde upp första gången kör timmerbil och har vana att ta sig fram på dessa underlag.. Killen som sedan kom med den lastbilen som skulle lämna av huskropparna var om vi säger så här... inte lika rutinerade utan han tog om vid ett par tillfällen vilket i sin tur gjorde att han gnuggade sönder underlaget istället för att packa det!!
Ja så nu stod vi där och det gick inte att få tag på vår säljare och det var alltså upp till oss att försöka hitta en kranbil.. inte det lättaste på en vardagsmorgon och det krävdes dessutom ett special tillstånd för att transportera ut en kranbil till ön så det var inte att tänka på om vi inte ville vänta till dagen därpå!! Inte en chans...
Av ren tur så fick vi tag på en kranbil som kunde ta sig ut på egenhand och utan att det krävdes tillstånd och det var precis på gärsken att den kunde lyfta alla sektioner.. men det gick!!
När jag ringer och säger detta till vår säljare så var det bara ett konstateraden från Hans sida att det där kommer att kosta er massa pengar för att ni försenar ett annat bygge ... lasbilarna skulle lämna oss vid tio och det förstår jag då jag i efterhand fick reda på att våra hus sektioner stått runt om kring på Ön vid olika busshållplatser och ute på en åker ... som dom fått despans att använda av vår granne... nu var det så att VI skulle betala massa extra pengar när vi tidigare försökt hjälpa dessa klåpare.. och när vi nu vände oss till dom för hjälp så skulle vi kyssa våra ändor.. inte en chans.. L skrek i bakrunden när jag pratade med honom att han kunde dra åt helvete och att han var en jävla idiooooot och så slutade samtalet... Vi fick oss en saftig räkning på förseningen och en till på den tillkallade kranbil som vi i början velat använda men blivit övertalade att vi inte behövt!! Hm.. ja det är ju inte lätt att veta att man blir grundlurad!!!
Dessutom tillägger min säljare att om vi stått på oss hade inte detta problem uppstått för HUR kunde han veta vad det var för mark som vi skulle bygga på!!! Hm... det var ju HAN som sa att vi INTE behövde någon kranbil för det bara behövdes helt enkelt inte!! HUR kunde han göra ett sådant konstaterade och därefter säga att han inte var kompetent till att bedömma detta... AKTA er för dessa "kunniga" försäljare....
SÅ var det dax för slutbesiktning och då framkom det att vi hade en golvmatta i våtutrymmet i tvättstugan som det var skuret i och den skulle NATURLIGTVIS bytas så snart som möjligt då det är lätt hänt att det blir fuktskador när ytskicktet i våtutrymmen inte är täta.. eller hur?????
Det framkom senare att även all plåt var skurna med rondell och inte klippt som man ska ... problemet blir i slutändan att den kommer att bli rostangripen i kanterna. Det fanns även andra problem men inga med större  propotioner...
Jag ringer och säger till min leverantör att det inte finns någon anledning för mig att betala HELA huset när dom inte levererat ett HELT hus till oss.. Hm.. skratt tillsvar och det var det dummaste dom hört!!! Att jag skulle måsta behålla delar av kontanta betalningen för att få detta åtgärdat!! Hm... jag försöker stå på mig och det går åt pipsvängen för nu hotar Älvsbyhus att vidta åtgärder i form av straffränta på utebliven betalning.. 18% var räntan på... suck!! Det hela slutade med att jag betalade det hela och jag mins att jag tänkte att lilla jag är återigen överkörd då jag säkerligen missat den del i kontraktet som säger att dom har rätt till detta...........
NU har jag pratat med Älvsbyhus i omgångar och detta är inte åtgärdat ÄN... det skulle ta dem max 2 månader att byta matta och detta pga av att det var mitt under semestern.. Nu har det upplysningsvis gått 7 månader och vi har inte sett röken av ÄLVSBYHUS hantverkare..
Jag har kontaktat vår konsumentvägledare på kommunen och han har varit med om detta fenomen tidigare när det gäller just Ä-Hus...
Jag tog kontakt med anledning av att jag vill veta mina rättigheter när det kommer till att använda mig av någon annan hantverkare än just Älvsbyhus.. Nu har vi fått problem med resten av golvet i tvättstugan och är i akut behov av att byta denna matta då det är stora hål/sprickor längs hela väggarna.. SÅ i morgon är det jag som skriver ett brev till husleverantören och det kommer att vara ett lagomt nonchalant brev där jag kommer att kräva att dom ska ha åtgärdat detta innan den 16 januari och OM dom har problem med detta så kan dom vänta sig en faktura från det företag som vi anlitar... för jag ska inte betala detta och jag har RÄTT att få detta åtgärdat inom en vecka enligt min konsumentvägledare. Jag skulle inte ha några överseende med att dom behöver tid... Den tiden har dom fått i form av 7 månader..... LYCKA TILL ÄLVSBYHUS!!!

Vill bara tillägga att det har varit mindre defekter som uppkommit under de 7 månader som vi bott här.. tex båda låsen till toaletterna har ramlat i sär... fogen mellan kran och handfat har lossnat.. på båda handfaten.. fogen i badkaret mellan avlopp och badkarlskant sitter snett vilket gör att det ser ut som en gulavlagring.. fräscht!! Ett el-uttag har lossnat från väggen i tvättstugan och takplåten är inte åtgärdad.. hängrännor i vitt är fogade med en "massa" som endera är rostfärgad eller så är det hängrännorna som rostat i kanten... redan??...Sprickor i tapeter kan man vänta sig men kan man vänta sig att hela våtrumsmattan spricker i kant-vägg/golv??? Längs med HELA väggen??
Jag undrar om dom kommer att kompensera oss något för detta .. tvivlar på det då det har varit deras sätt att bemöta oss under hela byggtiden från det att vårt kontrakt var skrivet!! Undrar om deras VD är medveten om detta och iså fall om det är deras sätt att jobba.. SÅ nu NI som läser detta sitter ni i husbyggar tankar.. se till att ha skin på näsan.. ha någon att kontakta utanför bygget som har kunskap och att ni själva är sten hård och inte för snäll.. ÄLVSBYHUS är vana sådana köpare.. sådana som är i regel unga okunniga och snälla...
PLUS kan med all rätt ta upp detta ämne igen och får vi förfrågan att ställa upp så är svaret!! JA.. vår konsumentvägledare skulle kika vidare på detta.... ses på tv ;)

Kram och som ni ser är jag på den vassa sidan idag... har säkert slarvat och lagt in massa stavfel och det får ni leva med... jag kan det så då kan ni.. ja är van och ni blir det ;)

Kram och håll i hatten för nu är katten celcius nere på minus sidan...grrrrrrrr

Kommentarer
Postat av: Katarina

Hej och hå.

Först så ska du anmäla till allmänareklamationsnämnden, du ska inte behöva betala avgiften för att det blev ent med bilarna, inte heller vänta på att allt ska åtgärdas. Sedan ska du också gå ut till pressen, Sundsvalls Tidning mfl för då brukar det hända saker...(tror däremot inte att du kan kräva att de betalar de fakturor som du får från egen anlitad hantverkare.. men jag vet inte). Lycka till!

2009-01-03 @ 22:44:17
URL: http://njutavlivet.blogg.se/
Postat av: Hanna

Hahaha jag vet att jag kan kräva detta och om dom vägrar betala då kan dom vänta sig ett föreläggande från inkasso .... hehehe.. nu är det KRRRRIIIGG!!

2009-01-03 @ 22:52:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0