Det är så underbart och stärkande i fjällen...

Hahaha...

I dag var hela stora sällskapet ute på längdturné!!

Vi startade med att skicka iväg en av familjerna till vårdcentralen i Hede för chech av lilla sonens öron då han vaknade lite irriterad i går kväll.. På min inrådan åkte tre lätt besvärade människor ner för att bara få konstaterat att han var frisk som en nötkärna!! Eller nja han hade liten lätt rodnad men ingen öroninflamation ;) så JAG hade lite fel.. inte vanligt att jag har det .. eller öh.. inte vanligt att jag ERKÄNNER att jag har fel.. eller då beror det på att jag sällan har fel..
Vi andra for ann i köket för att packa i hop en lagomt vikt mässigt bra lunch då planerna för dagen var att bestiga alla Vemdalens toppar.. PÅ LÄNGDSKIDOR!!! Lilla T och Bäste Hugo delade på skidpulkan och Pappa Jonas drog den. VI andra slet för att ta oss fram med de resterande två barnen. Vi stannade till och för ett kort ögonblick fick vi storhets vansinne och där i mellan tillkom även dumdristighetens stora list!! JA vi tar oss upp till jaktstugan.. vet ni att det bara är 2, 2 kilometer uppför dit!!! Mycket smart, vill upplysa om att det var sedan länge tid för lunch och barnen i pulkan hade senaste kilometern vridit sig tålmodigt i den trånga pulkan! Men JA Jo det är klart att vi skulle plåga oss dit upp... man ska ha gjort rätt för sin lunch var det en vis kvinna som påpekade för Julia den 8 åriga tappre lilla tjejen som var nära att ge upp..
Vi kämpade och kämpade men ju längre vi upp på kalfjället vi kom desto kallare och elakare blev vinden och det samma kan man säga om humöret på alla under 30 (år)
Lilla T hade vi detta lag klivit upp ur pulkan och Bäste Hugo var fullt ut fly förbannad!! Det slutade med att Lilla T tvingades sitta på mina axlar och jag tjurade på svor tyst för mig själv... HUR kan man vara så ooootroooligt korkad att man drar med sig 4 barn under 10 på en strapats som skulle kunna jämnföras med ett kortare vasalopp!!
Väl uppe på första platån så utbröt första kaoset.. Vesslor med tolkande stockholmare, eller ja ... dumma skåningar ;) trafikerade flitigt vårt skidspår och när både T och H exploderar av trötthet, ilska och dessutom på tom mage s¨ger jag upp. Vi vänder!! VI VÄNDER... Det är nu det roliga börjar i dagens skidhistoria!! Jonas som är van skidåkare tar sig med lätthet ner för alla våra uppförsbackar... Jag håller mig på samma stilsamma manér.. Henke tar sig även en trevlig tur ner för men så har vi de återstående blivande patienter.. Leffen tar sig ett snödjupsdyk i samma veva som en proppad Vessla med svans kryper uppför mot toppen.. VI nedanför missar själva dyket men vi HÖR allas jubel.. Leif undviker medvetet att titta upp.. (JAG förstår min käre sambo... så pinsamt) sen tar han sig generat men skrattande upp och famlar till sig  sina stavar och ja.. fortsatte kämpandes med balans och kropp att ta sig nerför backarna.. Han lyser upp när han ser Jonas och mig som står och väntar på resterande ekipage!! Han tar sats... HAN Satsar för att spruta ner Jonas och mig med snön från skidstoppen.. Han glömmer dock att han står på ett par längdskidor och inte på ett par stålkantade slalomskidor....... HAN styper och klotar.. Han försvinner i ett snömoln och nu får även vi oss ett utomordetligt asgarv ;)

Därefter har vi en trevlig stund i snön med bullens och lite gulaschsoppa... T tvär vägrar att sova med Bäste herr hugo och det slutar med att fröken ego tar pulkan som sin borg och Stackars Hugo får hålla sig vaken..

Vi tar oss hem och alla är rätt nöjda... Vi njuter av sol och snö och livet kan inte bli bättre..
Önskar att jag kunde delge lite av dagens ögonblick i mer än i ord men det får vänta tills jag kommer hem och får möjlighet att ladda ner lite bilder!!

Nu har alla små somnat och tro mig det kan vara ganska så skönt att sitta och slöa bara vi föräldrar.. Kan lova att i denna miljö har dom det bäst som sover.. Det fises och fjärtas som aldrig förr.. Länge leve luft och lukt rensare..

Kram och sov så gott alla goa !

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0