MOt media!!!

Nu ni har jag gått igång!!
Det finns en sak som kan få mig att bli högröd av ilska men som ändå kan få mig intresserad så intensivt att jag sväljer allt och tror på ALLT.. Media.. Hur man vinklar och vänder.. hur man ger en "sann bild" av en vision av ett tex ideal!!
När mormor växte upp så var det möjligtvis någon flimstjärna som var alla killars dröm.. MEN då visste man att hon var en ouppnålig dröm för många!! Mormor fick vara sig själv och grannpojkarna var ändå mycket villiga att fria till grannflickorna.. Utbudet fanns inte på samma sätt att jämnförelsen bleknar och nästan tynar bort då när media inte försåg dem med donnor i bilkini, barbröstade (gärna silicon), nakna, eller i snygga kläder, i sminade retucherade ansikten där en kameralins för 300 000 kr klarade av att förstärka ljusupptagning och skärpa.. I kläder från märken som kostar multum, gärna uppsydda efter modellens kropp för att framstå som det perfekta plagget.. I bilar som symboliserar status, välbetalt jobb, svinrik karl,.. i ja allt som kan framhäva det vackra och säljande i en kvinna..
Tror INTE att morfar blev överöst av dessa bilder och uppmålade visioner.. tror ni?
Att unga kvinnor IDAG lider av tvångstankar om mat, att kraven är så stora att unga smala kvinnor tränar och svälter för att försöka uppnå ett omöjligt ideal!!
Hur ska vi som är "vanliga" med sund kropp utan silicon.. apppappapaaa mina tuttar hänger, ja men jovisst jag har ett barn men dom hängde innan.. Men jag ändock komplex för dessa svällda taxöron.. Jag slår vad om att mammor för 60 årsedan inte visste att man skulle ha uppåttuttiga tuttar.. tror ni att mormor ägnade många minuter per ÅR åt att fundera på om livet vore bättre om tuttarna tittade uppåt och inte neråt??? Kanske två minuter dårå...kanske..
Eller tror ni farmor tänkte på att stöna högt, posera, knäppa sexiga bilder med kameran och sen lägga ut de på internet bara för att ALLA gör det ju.. Hm.. högst troligt inte då farmor var från en frikyrklig stad.......
Tror ni att mamma mätte sig 4 gånger om dagen för att se om träningen gett reslutat... hon tappat lika mycket vikt som hon ätit under dagen.. att dagen skulle gå jämnt ut så... Nä jag är övertygad om att mamman på den tiden hade krav men inte lika stora kroppsliga krav som vi kvinnor har idag.. OCH vad är skillnaden..
Inte är det kropparna.. inte är det maten, eller jo lite.. men jag är helt säker på att det är utbudet av medias skildring av den perfekta kroppen, den perfekta kvinnan som får oss att må pyton över våra normala kroppar..
Visst har ALLA komplex över nånting.. Jag har komplex över mina händer-rynkiga och fula med hemska naglar.. tänk när jag ska gifta mig(Om, inget frieri än!!) vad ringen kommer att se knäpp ut på mina fula händer..(bara för att en kille i min klass kläckte en kommentar om dom när vi gick i tvåan på lågstadiet.. han sa att dom var maskiga för dom var så rynkiga..jag undrar om det var sant!!- I alla fall så har jag bestämt mig för att dom är fula-so what!!)
Jag har komplex över min panna- den är lång och när jag var mindre var jag säker på att jag var fulast i världen med den pannan, nu tänker jag inte så ofta på det förutom när jag tittar på tv:n och ser någon med en högpanna.. då undrar jag om den är lika som min..
Jag har komplex för mina bröst.. ALLA vill väl ha dom där uppåt tuttarna.. Mina är hängiga mjölpåsar med ledsen look!! Men när man ställer sig i duschen på ett badhus så inser man att mammor ofta har sådan bröst!! Och dom som inte har det dom HATAR man.. eller jag ;)
Jag har komplex för min otränade midja.. tycker den ser rak och tråkig ut.. Med kjol och strumpbyxor ser det nästan lite komiskt ut med handtagen bak!! (nåt verkar jag ju ha ärvt av mor min ;) pannan är ju pappas så ;)
Sen har jag komplex för lite annat också thjiihiii glöm det ;)
Knäskålarna ser alldeles pösiga ut.. och för att inte tala om mina fötter... OCH där sätter jag stopp för detta!!

Är det med handen på hjärtat någon som märkt detta.. är det någon av mina vänner som tänkt att jag hyser rum för så många komplex.. är jag såååå ful att jag ska må dåligt över allt detta, att jag ska gruva mig för att gå på badet, byta om inför andra, när jag har en NORMAL kropp?!?!

VI har alla komplex.. det ena mindre och det andra större än varandras.. Varför ska vi må som vi gör. Kan man inte bara bestämma sig för att gilla läget.. Kan vi inte inse att opererade brudar ändå har komplex.. att kvinnor med de allra mesta perfekta kropparna är ytterst få förunnade.. Att det mesta vi får från media är serverat på ett oäkta guldfat!!
Att på alla diamanter i världen går det miljarders miljardes sandkorn.. vi vanliga lyckligt lottade som föds utan handikapp, utan en livshotande sjukdom, utan krig i vår närhet, utan missbildade ansikten att vi kanske skulle må bra av att se världen från det vanliga förstoringsglaset!!
Titta på Topmodel.. hur många av dom söta.. SMALA.. (för dom är onormalt smala) snygga..tuffa och sjävlupptagna tjejerna mår bra, är lyckliga.. JA när jag har sett så har alltid en gråtit och sagt att hon hatar sig själv, eller har ätstöring eller kommer från förskräckliga familjeförhållanden..... Nä dom är inte lyckliga..
Oftast så är dom lyckliga människorna dom som valt och kunnat välja att vara nöjda med dom har och är..
Jag är på godväg!!
Jag har fortfarande kvar mina komplex och som det känns nu kommer det nog fler ju äldre jag blir..har jag rätt K och J..Ni är ju liiiite äldre än mig ;) Men jag har valt att försöka minska ner andra människors inflytande på just min lycka!! Att vad andra tycker om mitt utseende är ju inte allt.. huvudsaken att jag försöker att trivas med mig själv.. HYKLERI?? Nä jag har faktiskt kommit rätt långt i min utveckling när det gäller min självbild!!
Jag VET att jag är snäll, omtänktsam, bra på vissa saker, aldrig värdelös och om jag skulle vara i närheten av att vara värdelös på ngt så är det bara inte min grej.. men jag är bra på så mycket annat.. Om jag får tro L!!
Jag tänkter att om någon har tid att bry sig om MITT utseende så måste det ju vara för att jag strålar av lycka, självförtroende och självdistans... INTE för att jag skulle se konstig ut, vara ful, eller för mina för andra (var ialla fall) dolda komplex...
Ja ni nu har jag på typ 63 rader försökt få fram att jag tycker att media har stor skuld i att vi kvinnor inte kan uppskatta oss själva på ett värdefullt sätt!!
Att killarna tror att vi ska vara på ett visst sätt och att vi genom dem tror på det.. att vi genom en falskmålad bild tror att siliconbröst är naturliga, att alla har analsex och framför allt under första gången.. att göra sexvideos är helt ok och att bara för att någon loooovat att aldrig missbruka den/dem så tror vi dem.. Att sex akten som förevigats sedan, efter att förhållandet tagit slut cirkulerar på internet och finns kvar i all evighet, ja det är ju helt otänkbart för "vi" lovade varandra att aldrig vara såå elaka.. en tjej i dagens samhälle har en snedvriden syn på vardagen och vad som är vanligt!! Att alla förhållande inte bygger på övertalning och övertygelse från media.. för det är det jag tycker att det är.. tror ni morfar visste att han skulle ha analsex i doggystyle med ett fast grepp om tjejens hår så huvudet tvingas bakåt!!
Nä tror inte det va...
Eller att han tvingade mormor att suga av honom på ett sätt som nästintill fick henne att kräkas.. hoppas inte det.. morfar var ju en snäll och omtänksam karl..
Att det är cooolt, att allla gör det... att den som inte gör det är pryd och tråkig och att det..ÖHm ... ja tror att jag kom ifrån ämnet!!!
MEn jag tror att ni alla fattar vad jag menar ;)

Det är såå synd att vi spiller så mycket värdefull tid på att gå och fundera på OM vi duger.. DET ÄR KLART ATT VI GÖR!!!!!!!

VI ÄR DOM VI ÄR OCH ALLA ÄR VI UNIKA MEN NÄR SKA VI BÖRJA TRO PÅ DOM ORDEN ........

JAG HAR BÖRJAT!!.... häng på!!!

Ni som är lite yngre .. låter jag sviin gammal när jag tog tag i detta, jag vet att jag inte tänkte så här för 10 år sedan.. JAg har börjat ändra mitt synse sätt nu för bara två år sedan!!



KRAM MINA VÄNNER OCH ER SOM JAG INTE KÄNNER!!!

Kommentarer
Postat av: Katarina "Kicki"

ok. Det där var långt och innehåller mycket..kan inte ens kommentera allt då det är rätt djupt kan jag tänka.



MEN

Kunde absolut inte tro att du har komplex för så mycket. Alla har vi väl något, men du är lagom lång, söt, glad, mm mm... Och så himla mycket snyggare än många andra inkl. mig.

Vara nöjd med det man har, ja absolut, men det är lättare sagt än gjort. Det kräver en del insikt.



Men när jag läste hela inlägget så kände jag att...vi måste prata! länge! eller DU måste prata..länge och jag kan vara den som lyssnar om du vill. Kram.

2009-01-21 @ 08:32:57
URL: http://njutavlivet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0