Tradelili o tradelidej..

Varit och lyssnat på mina vackra sångfåglar som övat i kyrkan.. kan tänkas att även jag tog mig en tooooon men ja.. öhm.. det var en annan femma det ;)

I går var vi alltså i kyrkan och lyssnade en snabbis och därefter fick jag chansen att pussa på min slagne älgjägare.. Han var hem och vände och i det är ju rätt skönt att vara ensam några dagar per år ... bara man har någon som sover här när det blir mörkt! Mamma är min hjälte i kväll.. hatar att vara ensam i huset när det blir mörkt.. hellre att jag är ute än inne när det blir mörkt.. vet inte varför men antagligen har jag väl större chans att springa undan från vad ever det är som jagar mig.. ser hela tiden den amerikanska trillern framför mig.. ni vet den med blonda bruden som bara måste kolla upp vad det var som lät i andra änden av huset.. trots att det går en seriemördare lös och trots att det är strömavbrott och trots att mördaren förmodas återfinnas i det hus som hon själv befinner sig.. Så precis så är det för mig.. förutom att jag inte har någon mördare i min berättelse och inte heller ett manus skrivet av någon känd skräckfilms kompositör.. Det finns heller ingen bakrund musik men den kan jag pampa på själv och i takt med att pulsen ökar och vibrerar sönder stackars bröstkorgen på mig så ökar mitt adrenalin till en illamående dimma... suck! JA så nu sover mamma hemma hos mig.. och JAg har fått löfte om att ringa ner till min alldeles egna och bästa granne Otterström.. så kommer hon som en annan dåre.. oavsett tid på dygnet!! Kommer förmodligen aldrig att göra det.. men det känns skönt att vetat att hon har erbjudit mig ett nattligt samtal..

Nu snackars det mycket om dresskod...

Lite fakta..

KLÄDSEL • GÄSTERNA

På inbjudan skriver man vilken klädsel som gäller. Talar man inte om det betyder det egentligen att gästerna ska ha frack respektive lång klänning. Inte så bra om man tänkt sig ett barfotabröllop i det fria. Ni gör alltså era gäster en tjänst genom att skriva ut vilken klädsel som förväntas. Då slipper gästerna oroa sig.

Frack eller Högtidsdräkt innebär alltså frackklädsel för mannen och lång högtidlig klänning för kvinnan. Uniform och folkdräkt räknas som högtidsdräkt. Smoking innebär smoking och en kort eller lång (men inte lika elegant) klänning.

Kavaj innebär mörk kostym men av erfarenhet varierar kostymen från mörk till ljus och speciellt om det är mitt i sommaren. Vill man verkligen att männen ska bära mörk kostym och inte komma i vilken kavaj som helst, så skriver man mörk kostym. För kvinnan innebär det större valfrihet bara det är snyggt och inte hellångt. Dräkt eller kavaj och byxor går bra.

För kvinnor gäller också att inte bära helvitt, man ska ju inte konkurrera med bruden. Svart är inte heller en bra färg, men man kan ju alltid blanda in lite glada färger. Bara axlar i kyrkan går inte för sig.

Under vigseln kan man ha en schal eller jacka över axlarna. Står det frack på inbjudan kan man inte komma i smoking, och står det smoking så går det inte att komma i frack. Det är däremot fritt fram för brudgummen att ensam eller tillsammans med bestman bära frack och övriga gäster har kavaj. Om man tvekar beträffande klädseln, så ring för all del och hör efter vad som gäller. Bättre det än att komma helt "fel".

Uppgifterna är hämtade från bröllopsnytt.se..

Hahaha.. sen har jag även fått höra att röd klänning deklarerar att undertäcket aktivitet med brudgummen har före kommit.. ska bli spännande.. och NEJ.. det är inte något jag kommer att lägga vikt på.. man ack så spännande..
(enligt en annan "sed" så betydde det något annat men det var inte lika vesentligt som det jag valde att lägga fram.. erkänn.. det med sexet var mycket mer intressantare..)

Fick då frågan vad den som legat med bruden skulle ha för att deklarera det med.. mitt svar blev då efter en tids tänkande.. svart kostym/kavaj.. så att det inte blir något snack.. Då går ju Leif säker.. han är ju VIP ;P

Nä ni.. nu ska jag idola mig i säng.. tradeli och tradela..

ÄR det någon annan som har några trevliga "seder" som det bör informeras om så varså goda och börja..

Hört att det ska regna för att man ska få sig ett lyckligt liv tillsammans.. så jag hoppas på lite små droppar efter fotograferingen.. inge trevligt att blöta ner klänningen innnnnnnnan.... risken finns att den blir... låt oss säga.. mindre oskuldsfull.. färgmässigt alltså ;)

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ja det där med rött har jag hört.. Kan bli spännande ;-) speciellt med tanke på att så många inte känner till det..

2009-09-10 @ 08:13:16
URL: http://catiiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0